In 2017 besloten Architectuurlessen, de Bibliotheek Eindhoven en Natlab dat er in Eindhoven nog plaats was voor een educatieve, innoverende, creatieve zomervakantieweek voor basisschoolkinderen. Dat mocht niet het standaard soort ‘zomerschool’ worden: waar veel festivals zich ofwel op educatie ofwel op kunst/spelen/sporten richten.
Wij willen kinderen de mogelijkheid bieden om op een creatieve en speelse manier te onderzoeken, ontwerpen en leren ondernemen. En dan het liefst in de vorm van workshops, op gebieden waar kinderen op de basisschool niet vaak mee in aanraking komen: (e-)cultuur, digitale media, design, architectuur en duurzaamheid.
Als ontwikkelend creatief centrum van Eindhoven vormt Strijp-S natuurlijk de perfecte omgeving voor zo’n festival. Een flink aantal creatieve en zich ontwikkelende organisaties die zich hier bevinden waren gelukkig net zo enthousiast als de organisatie en stelden prachtworkshops voor ons samen.
En wat moest de naam van dit unieke festival dan worden…? WEET IK VEEL!
Al onze moeite en energie leidde tot een zeer succesvolle eerste editie: in 2017 was het gehele festival in no time uitverkocht! Natuurlijk hebben we in 2018 daarom een tweede editie georganiseerd, en in 2019 een derde.
We blijven samenwerken met eerdere workshopaanbieders, maar benaderen ook ieder jaar nieuwe initiatieven om het festival te blijven vernieuwen en ontwikkelen. Daarnaast verdiepen we ons in manieren om verder te verduurzamen en kijken we naar welke elementen verbeterd kunnen worden. We zien nog veel uitdagingen en kansen, die we met beide handen blijven aangrijpen.
Visie
WEET IK VEEL! festival wil investeren in en nadenken over nieuwe manieren van het opleiden van de aanstormende generatie, wat erg belangrijk is: “Het idee om jonge kinderen al te leren programmeren is logisch en wordt gesteund door de politiek. De ontwikkeling van creatief denken is minstens even belangrijk en zou op elke school, van hoog tot laag, onderdeel van het programma moeten zijn” (RTL Nieuws, 18 september 2017).
Middels begrip van (e-)cultuur, digitale media, design en architectuur leren kinderen context te analyseren, van verschillende culturen tot technische thema’s als duurzaamheid. Daarnaast gedijt creativiteit door interactie tussen mensen. Door samenwerking met leeftijdsgenootjes kunnen kinderen elkaar stimuleren, reflecteren op wat zij doen of maken en leren zij onderscheid te maken tussen eigen interpretatie en die van een ander.